Van 15e Eeuws China tot de Victoriaanse high society, het visitekaartje heeft een rijke geschiedenis. Maar is dit stukje drukwerk vandaag nog wel nuttig? Ik vind alvast van wel. Niets gênanter dan moeten toegeven dat je geen kaartje bij hebt als iemand er om vraagt...
Je kaartje overhandigen aan iemand is vaak een eerste kans om een goede indruk na te laten. Het geeft je identiteit weer, van jou en je zaak, toont professionaliteit en geeft een tastbaarheid aan je ontmoeting die langer bij blijft dan wat telefoonnummers uitwisselen.
In deze blog neem ik je een klein stukje mee in de geschiedenis van het visitekaartje, de beleefdheidsregels die zijn over gebleven en geef ik mee wat er zeker op jouw visitekaartje moet staan om een blijvende indruk te maken!
Brigdgerton Style
In het Victoriaanse tijdperk had het visitekaartje voor zowel de man als de vrouw een belangrijke functie. Zo kozen vrouwen van hogere kringen één dag in de week waarop zij officieel thuis waren. Zo wisten vrienden en kennissen dat er de gelegenheid bestond om langs te komen. Maar op andere momenten was er mogelijk niemand thuis, of was vrouw des huizes niet in de gelegenheid om iemand te ontvangen. In zo’n geval kon het bezoek één of meerdere visitekaartjes afgeven. Visitekaartjes stonden symbool voor gepast contact binnen de society en konden een simpele groet, maar ook gastvrijheid, medeleven en
felicitaties uitdrukken.
Beleefdheid
In sommige culturen is het visitekaartje van groot belang. Zo is in Japan het overhandigen van een visitekaartje een diepgeworteld ritueel. Het overhandigen gebeurt in Japan vaak als eerste bij de ontmoeting en wordt aanzien als een verlengde van je persoon. Je geeft het kaartje er aan met 2 handen en je ontvangt het kaartje ook met 2 handen. Behandel het kaartje met respect, elke vorm van bekladden, plooien of achteloos behandelen staat gelijk aan een slag in het gezicht.
Maar ook hier is het belangrijk om zowel je eigen kaartjes als gekregen kaartjes met beleefdheid te behandelen.
Neem dus bij je volgende netwerkvent volgende tips zeker mee:
je geeft het kaartje steeds af met de rechterhand en kijkt de persoon aan terwijl je het overhandigd
steek het kaartje niet meteen weg - wees beleefd en lees het eerst
respecteer je gesprekspartner en bewaar de kaartjes netjes, bijvoorbeeld in een visitekaartjeshouder
beschrijf de kaartjes nooit
Kansen zijn er steeds, dus zorg ook zeker dat je voldoende kaartjes bij je hebt voor elke gelegenheid.
The sky is not the limit
Een visitekaartje zal niet zo snel in de vuilbak verdwijnen en is dus het ideale uithangbord om jezelf en je zaak voor te stellen. Zorg dus dat het op valt! Hierin kan je enorm ver gaan. Van speciaal drukwerk met spot-uv of foliedruk tot kaartjes in een unieke vorm of in duurzaam materiaal zoals bijvoorbeeld plexi. Maar zelfs met een klein budget kan je al hele mooie kaartjes maken die bij blijven!
Volgende zaken moeten zeker op je kaartje staan:
logo/ naam van je bedrijf
je eigen naam (+ functie)
telefoonnummer
e-mailadres
website
social media links (geef een digitale toets aan je kaartje door een QR code toe te voegen)
zorg dat het duidelijk is wat je doet, dit kan door middel van een goede slagzin, kernwoorden of zelfs afbeeldingen te gebruiken in je ontwerp
Zo, bedankt om tot het einde te lezen! Hopelijk ben je net zo overtuigd als ik dat visitekaartjes geen overbodige luxe zijn en wel degelijk een nut hebben. Heb je hulp nodig in het maken van visitekaartjes waar je fier over bent om af te geven? Geef me dan zeker een seintje!
Groetjes,
Tess
Comments